SOOMLASED TESTIVAD Tallinna piraattaksode äri õitseb ning turistidel tõmmatakse nahk üle kõrvade (2)

Heveli Tuisk
, REPORTER- TOIMETAJA
Copy
Justkui Tulika taksod, mille õiged Tulika taksojuhid on Tallinnas sel suvel üles pildistanud.
Justkui Tulika taksod, mille õiged Tulika taksojuhid on Tallinnas sel suvel üles pildistanud. Foto: Erakogu

Soome väljaanne Iltalehti  kontrollis Tallinna taksoteenuseid, käies kaasas munitsipaalpolitsei patrulliga. Turistidele saavat saatuslikuks asjaolu, et nad ei tea Tallinnas kehtivaid taksoliikluse reegleid ega ka seda, et on olemas hinnalagi, mida ületada ei tohi.

Iltalehti kirjutab, et Tallinna taksojuhtidel on turiste väga lihtne ninapidi tõmmata. Võrreldes aga aastate taguse ajaga, olevat Eesti taksosüsteem tunduvalt paranenud. 

Kuna on teada, et Tallinna taksojuhid on Soome turistidel pidevalt nahka üle kõrvade tõmmanud, otsustas Iltalehti reporter tulla Eestisse asja oma silmaga kaema. Ta sokutas ennast kaasa munitsipaalpolitsei (MUPO) patrulli vahetusse ning tema silmad nägid selle aja vältel nii mõndagi.

Tegemist oli reede õhtuga ning MUPO-l tiirles linnas sel päeval lausa viis autopatrulli. «Õhtu jooksul saad teada, kuidas piraattaksod Tallinnas õitsevad ja kuidas saab turiste petta. Kui turist teab oma õigusi, võib taksosõit olla isegi tasuta,» kirjutab reporter oma reportaažis.

Reporteri võttis oma paremaks käeks lausa MUPO patrulli- ja häirejuht Aleksandr Kukk, kes vahetuse ajal oli rääkinud lausa üllatavaid lugusid taksojuhtidest. Kukega sõitis kaasa ka kolleeg Dmitri Muru, kellega koos patrullitigi Toyota mahtuniversaaliga.

Bermuda kolmnurga serval oli oodanud Hollywoodi väljakul kliente viis taksot, kuigi väljakul pole ühtegi taksoposti ja taksol on lubatud seal peatuda vaid takso tellinud kliendi peale võtmiseks või kohaletoimetamiseks.

Kes ei tea, siis Hollywoodi väljakuks nimetatakse vanalinnas asuvat Müürivahe, Suur-Posti ja Suur-Karja tänava ristmikku, kus ööklubi Hollywoodi juures.

«Taksod ei tohiks jääda platsile kliente jahtima, aga me muidugi teame, et mõni jääbki,» rääkis Kukk. «Meil ​​on igal juhul raske tõestada, et takso oleks seal kauem seisnud. Kui autojuhtidelt küsime, siis nad ütlevad, et jõudsid just sinna,» lisab ta, et taksojuhtidel suu pidevalt suitseb ning valed on kiired suust välja tulema.

Taksod, mis Hollywoodi väljakul kliente peale võtsid, olid seekord legaalsed taksod, mille juhtidel olid nõutavad load korras. See selgus siis, kui Kukk oma kolleegiga kontrollkäigu ette võtsid ning seal seisnud taksode kohta infot kontrollisid. MUPO teostab kontrolle avalikest andmebaasidest oma sülearvutites, sisestades taksode registreerimisnumbrid.

«Iga öövahetuse ajal kontrollime 100–130 takso infot. Autojuhtidel on tänapäeval juhiload korras ja taksodes on näha vajalikud hinnakirjad. Turistide probleem on see, et nad ei tea Tallinna taksoliikluse reegleid, näiteks sõitude hinnalage,» räägib välijuht veidike lähemalt oma tööpäevadest.

Taksodel on lubatud küsida sisseastumistasuna kõige rohkem viis eurot ja 50 senti ning maksimaalne kilomeetrihind on euro ja kümme senti. Tuleb välja, et on siiski taksojuhte, kes agaralt inimesi petta üritavad.

Soomlastel olevat Tallinnas põhiliselt üks marsruut – sadamast vanalinna või vastupidi. See ei ole pikk sõit, seega ei tohiks see ka väga kallis olla.

Tallinktakso hinnakiri.
Tallinktakso hinnakiri. Foto: Kuvatõmmis kodulehelt

Just seetõttu liikusidki nad Hollywoodi väljakult sadamasse, D-terminali, kugu oli just saabumas Tallinki laev Helsingist.  Ka seekord oli terminali ees grupp taksojuhte, kes pakkusid oma teenuseid laevalt saabuvatele reisijatele, eriti soomlastele.

Osa taksodest olid sadamas aga piraattaksod ehk nende juhtidel ei olnud kehtivaid taksolubasid ning nende «taksodel» puudus taksomärk, taksomeeter ja ka teised päristakso tunnused.

Kukk ütles, et tunneb sadama piraadiautojuhte juba nägupidi. Üks neist on viiekümnendates eluaastates mees, kes sõidab suure vana valge Mersuga, kes ilmselgelt oli MUPO kohalolekust häiritud ning õige pea pani ta oma autole hääled sisse ja sõitis minema, jäädes ilma klientidest. 

«Piraattakso juhte on raske vastutusele võtta, sest see eeldaks, et klient nõustub andma tunnistusi juhi vastu. Seda aga ei juhtu. Vastupidi, on isegi juhtunud, et piraatjuhi klient on autojuhti kaitsma astunud,» toob ta välja, miks endiselt sellised vennikesed tegutseda saavad.

Kukk jätkas reporterile rääkimist lugusid Tallinna taksojuhtidest ning väitis, et linnas sõidab ringi ka juht, kellel on vaid üks käsi ja üks jalg. Mis jahmatab vast kõiki, kes tema taksosse istuvad.

Tähelepanuväärne on aga see, et välijuhi sõnul teenivat taksot sõites lisaraha ka õpetajad, sest nende palgad on siin üsna kehvad. Õpetajate palkade teema ei lõppe vast kunagi ja eks just seetõttu on meil neid ka üsna väheks jäämas.

«Kunagi oli Tallinnas taksojuhte, kes olid praktiliselt kogu aeg tööl ja isegi magasid oma autos, aga see aeg on õnneks seljataha jäänud elu,» lisab Kukk.

Iga auto, millel puudub katusel silt, ei pruugigi olla piraattakso!

See, et taksol pole silti katusel või armatuurlaual arvestit, ei pruugi aga tähendada, et see on ebaseaduslik.  Seda just seetõttu, et meil on nüüd äpitaksod, mille juhid arvutavad oma teenuseid hoopiski mobiilirakenduste abil ning neil ei pruugugi olla taksole iseärasuslike tunnuseid. Tallinnas tegutseb kolm äppitaksofirmat – Bolt, Uber ja Forus.

Mobiilirakendus Bolt, millega saab omale taksot tellida.
Mobiilirakendus Bolt, millega saab omale taksot tellida. Foto: Bolt

«Äpitaksode kasv on peamine põhjus, miks Tallinna taksoturg on viimastel aastatel puhtamaks muutunud. Kliendile on raske valet muljet avaldada, kui ta tellib oma takso äpiga,» ütleb Kukk.

Tallinnas töötab täna 4300 taksot ja neist 3400 ehk kolmveerand on taksod, mida saab tellida äpi kaudu. Telefonirakendusega taksot tellides näeb klient kohe oma reisi hinda ja saab selle tasuda otse oma pangakontolt või saabumisel kaardiga. Kliendi seisukohalt on suureks plussiks ka asjaolu, et üldiselt on äpitakso reis oluliselt odavam kui reis traditsioonilise taksoga.

«Ka äpitaksodest peab klient saama kviitungi, kas kohe autosse või meili teel,» juhib Kukk tähelepanu.

Tallinnas töötavad paljud taksojuhid korraga mitmel erineval tellimisplatvormil, näiteks nii, et nad võtavad korraga vastu tellimusi nii Forusilt kui Boltilt. Nii minimeerivad nad tellimuste vahelist ooteaega, mille ajal nad muidu midagi ei teeni.

Kukki sõnul on päevavalgele tulnud ka see, et puhta karistusregistriga inimesed on avanud endale rakendustaksokontod ja andnud need inimeste kasutusse, kelle taust muidu ei võimaldaks taksojuhi teenust pakkuda.

Südaööl suundus MUPO Tallinna lennujaama, kus oli pikk taksode rivi lendudelt saabuvaid reisijaid ootamas. Kukk ja Muru kontrollisid arvutiga taksolubade olemasolu ning pöörasid seejärel pilgu veidi kõrvale seisvale taksole, mille külgedel oli taksolindid ja küljeaknal hinnakiri.

Selgub, et tegemist on Narvast pärit taksoga, millel aga pole kehtivat luba. Kukk ja Muru asusid naistaksojuhiga vestlema. Mõne aja pärast kutsusid nad naise enda autosse, kaevasid trahvipõhjad välja ja hakkasid kirjutama ning naisjuht oli olnud lausa endast väljas ja kurb.

«Juht ütles, et tuli omastega kohtuma ja ta ei teadnudki, et tema luba oli mais ära võetud,» räägib Kukk pärast olukorda.

Naine oli kevadeni töötanud Narvas taksojuhina ja kasutanud oma autot, kuid pärast seda oleks pidanud autolt takso tunnusnumbrid eemaldama. Tema sõnade kohaselt ei teadnud ta, et tema endine tööandja on tema auto load ära võtnud.

Narvalannat karistati 60 euro suuruse rahatrahviga, kuigi MUPO oleks võinud teda karistada maksimaalselt 600 euroga.

«Vähemalt kasutan trahvimisel sotsiaalset hinnangut, sest tean, kui suur raha on Eestis 600 eurot või isegi 300 eurot. Tavaline taksojuht sellist trahvi maksta ei jõuaks,» selgitab Kukk.

«Taksojuhtide hulgas on pensionäre, kelle pension on 300–400 eurot kuus. Ka neile trahvi määrates püüan olla mõistev, eriti kui nad kahetsevad ja see on alles neil esimene,» lisab välijuht.

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles