Asjatundmatu inimene võib automüügiplatsil korraliku reha otsa astuda

Heveli Tuisk
, reporter/toimetaja
Copy
Müüki ootavad autod. Pilt on illustratiivne.
Müüki ootavad autod. Pilt on illustratiivne. Foto: JUSTIN SULLIVAN

«Kuuuurija» sai mõni aeg tagasi kõne nördinud naiselt, kelle sõnul tõmbas ühe Eesti suurima automüügiplatsi pidaja tal naha üle kõrvade. Läksime olukorda müügiplatsile oma silmaga kaema ning tegime väikese eksperimendi.

Mõni aeg tagasi helistas «Kuuuurijale» äsja sünnitanud Liisa, kes pidi olude sunnil ostma endale kiiresti ühe odavamapoolse auto. Nii suunduski ta, väike imik kaenlas, ühele Eesti suurimale automüügiplatsile, kust soetas mõnisada eurot maksva sõiduki.

«Mulle öeldi, et auto on töökorras ja saab paar aastat kindlasti veel sõita. Usaldasin automüüjat ning ostsingi endale taskukohase auto ära,» rääkis Liisa.

Kahjuks ei pidanud sõiduk 20 kilomeetritki vastu ning naine jäi väikese imikuga tee äärde. Kuna auto ei töötanud, pöördus Liisa esimesel võimalusel firma poole, kust see ostetud sai. Ettevõte ei olevat aga tahtnud kuidagi raha tagasi maksta.

Ainus pakkumine, mis Liisale tehti, oli see, et ta võib osta neilt mõne teise auto ja nad võtavad katki läinud auto sissemaksuks. Viimase olid nad aga nõus tagasi ostma tunduvalt väiksema hinnaga, kui oli selle müügihind mõned päevad tagasi.

Liisa väidab, et müügimees keeldus võtma vastutust auto katki minemise eest ja ükski ostu ajal allkirjastatud garantii tegelikult ei kehtinud. Nii jäigi Liisa pika ninaga.

Kuidas auto ostmine müügiplatsilt ikkagi käib?

Läksin «Kuuuurija» reporterina laupäeval, 23. oktoobril olukorda samale müügiplatsile ise kaema ning avastasin, et tõepoolest võib asjatundmatu inimene seal ühe suure reha otsa astuda ning ükski müügimees vastutust ei võta.

Valisin internetist välja ühe auto, mis hakkas mulle isegi meeldima, mistõttu ei välistanud ma võimalust, et ostan selle sobivuse korral ära. Helistasin siis hommikul vara automüügiplatsile ning uurisin auto saadavuse kohta.

Kuna mulle kinnitati, et auto on olemas, avaldasin soovi seda kohe vaatama minna. Saatsin kodus sättides neile ka meili, paludes auto samaks päevaks ära broneerida, kuid vastust kirjale ei tulnud.

Läksin siiski kohale. Astusin soojaku uksest sisse ja andsin teada, millist autot sooviksin vaadata. Ootamatult vastati mulle, et sellele autole on soovija juba olemas. Püüdsin siis selgitada, et helistasin ja kirjutasin neile juba varahommikul, et auto broneerida.

Mulle vastati tigedalt, et broneeringuid saab teha vaid raha eest. Kui küsisin selgitusi, miks nad meilile ei vastanud ega teavitanud, et soovija on juba olemas, siis vastust ma ei saanud.

Kuigi teine soovija oli auto raha eest ära broneerinud, anti mulle siiski võimalus sõidukit vaadata. Sealjuures öeldi selge sõnaga: «Kui nüüd täna sularahas ära ostad, saad auto endale!»

Müügimehed autot tutvustada ei taha

Olukord tundus küll teise soovija suhtes ebaõiglane, kuid äri on äri. Soojakust tuli minuga kaasa üks «müügimees», kes ulatas mulle autovõtme, kuid autot tutvustama ei hakanud.

Minu uurivatele küsimustele vastas ta vaid mokaotsast, nagu teda ei huvitakski, kas auto saab müüdud või mitte. Uurisin ja puurisin sõiduki kohta nii palju, kui oskasin, kuid tulutult.

Juba hommikul enne müügiplatsile sõitu avastasin internetist, et autol on olnud neli kindlustatud liiklusõnnetust. Helistasin ka kindlustusfirmasse, kes kõnealuse auto juhtumitega tegeles, kuid neil pole õigust jagada kolmandate isikutega õnnetuste täpsemaid asjaolusid.

Siiski seletati mulle, et kui auto remonditasuks on taustakontrollis märgitud «500 kuni 2000 eurot», siis oli õnnetus väiksem plekimõlkimine parklas või tüüpiline tagant sissesõit linnas. Minu välja valitud auto remonditasudeks oligi just märgitud see hinnavahemik.

Olles ise juba asjaoludest teadlik, püüdsin seda infot kuulda ka müügimehelt, kuid tema vastus oli ootamatu. «Meid ei huvita selliseid asjad, auto on töökorras, kui ei soovi, ära osta,» oli ta üpris ükskõikne.

Õnneks ootas mind müügiplatsi lähedal autospetsialist, kellel oli kaasas vastav arvuti, millega teha autole diagnostikat. Kutsusin ta kohale sõidukit vaatama ja nii ilmneski mitu leket ning nimekiri vajaminevatest parandustöödest oli üsnagi pikk.

Siiski polnud need sellised tööd, mis hirmsasti maksaks või millele poleks üldse mõtet aega kulutada. Müügimehelt ma seda teavet aga ei saanud. Sel ajal, kui autospetsialist masinat uuris, keeras müügimees selja ja sammus närviliselt parklas ringi, hoides meist eemale.

Alles siis, kui ütlesin, et ostan auto ära, hakati meiega taas suhtlema. Auto seisukorra kohta ei öelnud müügimees ikka ühtegi sõna.

15-päevane garantiileping ostjat tegelikult ei kaitse

Mind suunati sekretäri juurde, kes hakkas müügilepingut vormistama. Just siis selguski tõde, kuidas seal asjad tegelikult käivad.

Inimene, kellelt auto justkui ära ostetakse või kellelt see platsile müüki võetakse, jääb edasi auto tegelikuks omanikuks. Siiski tehakse ostu-müügileping, mille alusel ongi ettevõttel õigus autot järgmisele isikule müüa, kuid autot ealeski ümber ei vormistata.

Pärast ostu-müügilepingu sõlmimist ulatatakse kliendile ka garantiipaber, mis justkui lubab 15-päevast garantiid. Tundub ju hea diil, kui lubatakse, et firma võtab vastutuse juhul, kui autoga peaks kohe pärast müüki midagi juhtuma.

Siiski on samas garantiilepingus sellised punktid, mis tegelikult ostjale turvatunnet ei anna ning jätavad ta hoopiski kaitseta.

Nimelt tuleb kliendil minna kohe peale ostu remonditöökotta ja lasta teha autole oma kulude ja kirjadega täishooldus (mootoriõli ja selle filtri vahetus, samuti kütusefiltri, süüteküünalde, käigukasti õli, kiilrihma ja hammasrihma vahetus). Vastasel juhul garantii kehtima ei hakka.

Selline tööde maht nõuab mõne auto puhul üpriski suure rahasumma väljakäimist, mis kõigil käepärast ei ole. Hea, kui jätkub raha auto ostuks. Kuna töökotta nii kiiresti hooldusaega ei saa, seda eriti nädalavahetustel, uurisin sekretärilt, mis saab siis, kui auto läheb katki kas tee peal või enne, kui ma esmaspäeval töökotta jõuan. Ka siinkohal jäin ma vastuseta.

Sekretär ütles vaid, et kui auto läheb nüüd kohe koju sõites katki, siis garantii kehtib. See oli siiski vaid suusõnaline lubadus, sest garantiilepingus seda kirjas ei ole. Täpsemalt, ka sel juhul pole neil õiguslikult mingit kohustust võtta vastutust enda peale.

Isegi kui jõuad autole hoolduse teha ja sõiduk läheb katki pärast seda, ei pruugi firma olla ikkagi kohustatud vastutust võtma. Nimelt on garantiilepingus punkt, kus on kirjas, et garantii ei hõlma halvasti teostatud remondi tagajärgi.

Seega, kui klient viib auto nende juurde garantiiremonti, võidakse talle väita, et autot remonditi tema valitud töökojas halvasti. Siis tuleb ikka kõik oma taskust kinni maksta.

Soovitame olla kasutatud autot ostes väga ettevaatlik ning võtta kaasa erapooletu autospetsialist, olenemata sellest, kas auto ostetakse eraisikult või müügiplatsilt.

Erapooletu spetsialist annab autost täpse ülevaate, mille põhjal saab teha õigeid otsuseid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles